Musiikki

Musiikki elävöittää tilannetta kuin tilannetta, ja tätä on käytetty hyödyksi erityisesti elokuvissa ja teatterinäytöksissä sekä eri taiteen muodoissa kuten tanssissa, sirkustaiteessa tai muunlaisissa performansseissa. Tietenkin oleellisimpana osana tämä on artistien keikoilla sekä festareilla. Ilman musiikkia monet tämänkaltaiset elämykset tuntuisivat hieman ontolta ja tyhjältä. Tässä artikkelissa pohditaankin hieman, miksi musiikki on niin tärkeää ja miten se on läsnä niin monessa eri tilanteessa.

Rytmi veressä jo varhain

Olet varmaankin kuullut tai nähnyt itse, kuinka vauvatkin alkavat heti hytkyä musiikin tahtiin, kun kuulevat musiikkia. Rytmi ja musikaalisuus ovat siis jollain tapaa jopa luonnollista ihmisille. Tietenkin iän myötä vaikkapa musikaalinen lahjakkuus, sävelkorva tai rytmitaju harjaantuvat sitä mukaa, kun niitä harjoitetaan. On kuitenkin sanottu, että musiikin kautta myös oppisimme helpommin asioita. Se voikin toimia niin sanottuna muistisääntönä ja apuna uusien asioiden oppimisessa ja muistamisessa.

Musiikki sitoo muistot

Musiikki voi olla myöskin eri ajanjaksoihin sidoksissa. Varmaankin jonkin vanhan, tutun kappaleen kuuntelemisesta sinulle nousee muistot pintaan, riippumatta siitä, olivatko muistot positiivisia vai negatiivisia. Tämä nostalginen fiilis onkin siis loistavaa saavuttaa musiikin avulla.

Erilaiset tunnelmat

Olipa kyse sitten tämän hetken musiikista, tai kipaleesta jonka kuulit ajat sitten, sen kautta voi takuulla muuttaa tunnelmaa radikaalistikin. Esimerkiksi baarissa tai tanssiklubilla tunnelma muuttuu välittömästi, kun kappale vaihtuu. Toisiin voi tanssia nopeasti, kun taas toiset ovat hitaita balladeja. Kokeile vaikkapa katsoa jotain legendaarista elokuvakohtausta sen normaaleilla musiikeilla, ja sen jälkeen laita televisio äänettömälle. Lisää sen sijaan jokin toinen kappale, ikään kuin se kuuluisi elokuvassa ja vertaa kuinka tunnelma voi muuttua täysin.

Musiikki ei katso ikää

Musiikki voi myöskin tuoda ihmisiä yhteen, riippumatta täysin kaikista sosio-ekonomisista piirteistä. Olit sitten nuori tai vnaha, nainen tai mies, sinkku tai parisuhteessa, homo tai hetero, suomalainen tai kiinalainen, voitte pitää juurikin samasta musiikista. Tämä on upa ilmiö etenkin festareilla, joissa monet saman artistin tai bändin fanit kokoontuva tyhteen ja voivat yhdessä nauttia lempibändinsä musiikista.

Musiikit eri tilanteissa

Musiikkia onkin lähes kaikkialla. Miten määritellä musiikki, on sinällään jo oma kysymyksensa. Toiselle liikenteen melu, tehdasäänet tai aaltojen liplatus on musiikkia, kun ntaas toiset määrittelevät sen tarkemmin olevan jotain sellaista, missä on tietty rytmi tai melodia. Musiikkia kuitenkin löytyy kaikkialta, kuten hissistä, näyttämöltä, laivasta, netin videoista ja netin peleistä. Netin peleistä voitkin lukea lisää vierailemalla sivustolla ilmaiskierroscasino.com. Erilaisten kolikko- ja nettipelienkin tunnelma virittyy helposti musiikin kautta. Mitä olisikaan suuri voitto pelikoneesta ilman sitä ääntä, kun kolikot putoilevat koneesta? Mitä olisivat arkade -pelit ilman tunnelmaan virittävää musiikkia.

Musiikki mainonnassa

Kuten huomattiin, musiikkia on lähestulkoon kaikkialla. Tätä musiikin vetoamista tunteisiin käytetäänkin luonnollisesti hyväksi etenkin mainonnassa. Mitä mainos haluaakaan välittää ja millaisen tunnelman luoda katsojalle, sen perusteella valikoituu eri vaihtoehdoista juurikin sopiva soundtrack tai taustamusiikki kyseiseen mainospätkään. Musiikki ei siis suinkaan ole pelkästään läsnä artistin livekeikoilla tai julkaisuilla, ei vain spotifyssa tai CD-levyillä. Se ei ole vain festarien pääjuttu, radio-ohjelmien ydin eikä vain sinfoniaorkesterin tai bändin tuotos. Sen sijaan sitä on kaikkialla ympärillämme. Yritäpä elää viikko ja kiinnittää huomiota, missä kaikissa tilanteissa kuulet musiikkia. Tulet varmasti yllättymään, miten paljon viikon aikana kuuletkaan musiikkia. Sinun subjektiiviseksi valinnaksi jääkin päättä, minkä kaiken lasket musiikiksi. Linnunlaulu on musiikkia, mutta onko vaikkapa koiran haukkuminen? Entäpä kahden sekunnin mainospätkät radiossa, joissa esitetään mainoksen sisältö laulaen?