Äänet ja taustamusiikki ovat iso osa pelien tunnelmaa

Jos pelejä pelaa ilman ääniä, niin jotain oleellista jää puuttumaan. Pelikokemus on auttamatta selkeästi huonompi ilman ääniä. Jo pelkästään peliin sopiva taustamusiikki luo tilanteeseen sopivan tunnelman.

Musiikkia ja ääniä käytetään tunnelman luomiseen lähes paikassa kuin paikassa. Jopa hississä soitetaan musiikkia. Musiikilla koitetaan myös saada asiakkaita kävelemästä kaduilta sisälle liikkeeseen ja myös viihtymään pidempään liiketiloissa.

Nostatetaan jännitystä

Musiikilla ja äänillä usein nostatetaan tunnelmaa ja jännitystä. Jos jotain jännittää on pian tapahtumassa, voidaan siihen valmistaa musiikilla. Tätä käytetään myös peleissä kuten lotto ja keno.

Lotto- ja kenolähetyksissä soi perinteisesti taustamusiikki, joka junnaa hieman paikallaan. Sen lisäksi voidaan käyttää rahapeleistä tuttuja ääniefektejä esimerkiksi silloin, kun uusi numero paljastuu. Musiikki ja äänet lisäävät tässä tilanteessa jännitystä ja tekevät numerojen arpomisesta erillisen vaiheen lähetystä.

Tulosten julkistusta ei seurata reaaliajassa enää yhtä innokkaasti kuin ennen. Yksi iso syy on tietysti se, että esimerkiksi kenotulokset ovat netissä tarkastettavissa milloin vain. Nettisivut eivät yleensä käytä taustamusiikkia, vaikka voisi kuvitella sen tunnelmaa myös nettisivuille tulleiden kävijöiden keskuudessa. Yksi syy tähän on jo tekniikassa, musiikki kuormittaisi palvelinta liikaa ja hidastaisi esimerkiksi sivun latautumisaikaa.

Peliin sopivat äänet

Samalla tavalla kuin elokuvilla on oma äänisuunnittelijansa, jonkun tehtävä on aina suunnitella myös peliin sopivat äänet. Elokuviin ääniä ja musiikkia suunnitteleville kerrotaan usein etukäteen, mitä kohtauksessa tapahtuu. Sen jälkeen äänien ja muusikin tekijät voivat valmistaa kohtaukseen sopivan äänimaailman.

Vastaavalla tavalla toimitaan myös pelien kanssa. Äänisuunnittelijalle kerrotaan millainen peli on kyseessä, millaisia hahmoja siinä on mitä pelissä pitää tehdä. Jo pelkästään musiikin tempolla voidaan luoda sopiva tunnelma. Onko tilanne nopea ja jännittävä, vai rento ja hidas. Voidaan sanoa, että elokuviin menestyksekkäästi musiikkia säveltäneet taiteilijat, kuten Hans Zimmer, ovat aikamme Mozarteja ja Bacheja.

Äänitehosteet kasinopeleissä

Kasinoteollisuus luottaa vahvasti ääniin oikean tunnelman luomiseksi. Musiikin lisäksi peleissä käytetään erilaisia äänitehosteita. Tunnetuin esimerkki on kolikon putoamisen ääni kolikkopelissä. Tämä ääni on suunniteltu huolellisesti, ja sillä on tietty tarkoitus: se on merkki siitä, että pelaaja on voittanut jotain.

Kolikon putoamisen ääni kolikkopelissä on suunniteltu huolellisesti luomaan pelaajassa jännityksen ja ilon tunnetta. Lisäksi kivijalkakasinoilla tätä ääntä käytetään myös osoittamaan muille pelaajille, että joku on voittamassa. Jos muut voivat voittaa, niin sitten voin minäkin.

Myös kasinosivustojen korttipeleissä käytetään ääniä tilanteissa, joissa ei välttämättä oikeasti kuulisi ääniä. Esimerkiksi, kun pokerissa jaetaan kortteja, kuuluu niistä normaalisti suhiseva ääni. Myös pelimerkeistä kuuluu todellista elämää enemmän ääntä, esimerkiksi niitä työntäessä. Äänillä peliin saadaan lisää ärsykkeitä, mutta niitä voidaan käyttää myös selkiyttämään peliä. Jos pelaaja esimerkiksi kuulee jonkin tietyn äänen, tietää hän, että esimerkiksi hänen hiiren painallus noteerattiin.

Musiikki peleissä

Peleissä käytettävä musiikki ei tarvitse olla aina mieleenpainuvaa. Itse asiassa monissa paikoissa halutaan soittaa jotain melko tasapaksua musiikkia, eikä suuria tunteita herättäviä mestariteoksia. Esimerkiksi hississä, kahvilassa, istuskelubaarissa ja ostoskeskuksessa soi usein jotain tasapaksua, eikä My heart will go on tai Show must go on.

Pelaaja keskittyy pelatessaan niin paljon peliin ja tehtävään, että tarkoitus ei olekaan varsinaisesti kuunnella taustamusiikkia. Se vain kulkee siellä taustalla mukana luomassa sopivaa tunnelmaa. Monesti musiikin huomaakin pelatessaan vasta siinä vaiheessa, kun musiikki ei sovi lainkaan tilanteeseen, musiikki on yksinkertaisesti aivan luokatonta tai sama pätkä on pyörinyt taustalla liian pitkään.